British pianist Django Bates returns to ECM with one of his very finest constellations, the trio Belovèd, with Swedish bassist Petter Eldh and Danish drummer Peter Bruun, and an aptly named album, The Study of Touch. All three musicians are highly individual players, subtly challenging the conventions of the jazz piano trio. The group came together a decade ago when Bates was teaching at Copenhagen’s Rhythmic Music Conservatory. The shared work has included inspired reconstructions of pieces associated with Charlie Parker – a formative influence for both Bates and bassist Eldh - and in this new album, Parker’s tune “Passport” is set amid Django originals, and played with respect, contemporary sensibility and joy. Some of Django’s own tunes here – such as “Senza Bitterness”, “Sadness All The Way Down” and “We Are Not Lost, We Are Simply Finding Our Way” have become core pieces in Belovèd’s repertoire, continually remodeled by this trio of improvisers. Bates’ composing and arranging skills are much in evidence, along with his freewheeling, free-flowing virtuosic melodic sense. The terse, percussive edge of Petter Eldh’s bass provides momentum and drummer Peter Bruun details the music with an almost painterly touch. In the crowded world of the piano trio, Belovèd has developed a sound all its own. The Study of Touch was recorded at Oslo’s Rainbow Studio in June 2016, and produced by Manfred Eicher.
Django Bates’ Belovèd
The Study of Touch
Django Bates: Klavier; Petter Eldh: Kontrabaß; Peter Bruun: Schlagzeug
ECM 2534 CD 6025 5732663 5
Der britische Pianist Django Bates kehrt mit einer seiner besten Formationen, dem Trio Belovèd mit dem schwedischen Bassisten Petter Eldh und dem dänischen Schlagzeuger Peter Bruun und dem passend betitelten Album The Study of Touch zu ECM zurück. Alle drei sind hoch individuelle Musiker, die die Konventionen des Jazz-Piano Trios subtil herausfordern. Die Gruppe entstand vor gut einem Jahrzehnt, als Bates am Kopenhagener Rytmisk Musikkonservatorium lehrte. Zu ihren gemeinsamen Arbeiten gehörten unter anderem inspirierte Rekonstruktionen von Stücken, die gemeinhin mit Charlie Parker assoziiert werden – einem prägenden Einfluss sowohl für Bates wie für Bassist Eldh. Auf diesem neuen Album findet sich Parkers Stück „Passport“ zwischen Eigenkompositionen von Django – gespielt aus zeitgenössischer Perspektive, voller Respekt und Freude. Einige von Djangos eigenen Stücken, etwa “Senza Bitterness”, “Sadness All The Way Down” und “We Are Not Lost, We Are Simply Finding Our Way”, gehören zum Kernrepertoire im Belovèd-Repertoire, wo sie von den drei Improvisatoren allerdings ständig umgeformt werden. Unter den Piano Trios hat Belovèd einen ganz eigenen Sound für sich entwickelt. The Study of Touch wurde im Juni 2016 von Manfred Eicher im Rainbow Studio in Oslo produziert.
DJANGO BATES’ Belovèd w. Petter Eldh, Peter Bruun
Line Up
Django Bates, piano
Petter Eldh, double bass
Peter Bruun, drums
Petter Eldh, double bass
Peter Bruun, drums